02.02.2011, MF DNES
publikováno: 02.02.2011
Poprvé bylo jeho jméno i s adresou zveřejněno v Rudém právu v článku Ztroskotanci, samozvanci. Po pádu komunismu ukázal, že ke ztroskotanci má daleko. Ministr obrany a bývalý vicepremiér teď však nemá úplně šťastné období. Alexandr Vondra.
Jak se cítíte?
Nejsem v takové situaci poprvé v životě. V politice jste na větrné hůrce a tam foukají různé větry a vy to musíte vydržet.
Není tento vítr nejsilnější, jaký proti vám v posledních dvaceti letech vál?
… určitě je jeden z nejsilnějších. Ale pokud jde o mediální tlak, daleko drsnější byla Entropa. Když vám volají jednou z Financial Times, pak…
Ale kvůli Entropě jste nikdy nebyl v podezření, že jste si něco navíc vydělal.
Dobře, ale já si nepřipouštím žádné podezření, protože jsem si nic nepřivydělal.
Působíte, jako byste celý ten malér moc neprožíval – to bude asi jen zdání, že?
Úplně bych to nebagatelizoval. Třeba koncem minulého týdne jsem přišel včas domů, abych si v klidu sedl se ženou a s dětmi a trochu jsme to probrali.
Co vám radí žena?
Ta mě zná a ví, že mám svou hlavu, a v podstatě mě v tom celý život podporuje. Jsem jí za to docela vděčný.
Bavili jste se o možnosti, že nebudete ministrem?
Takhle jsme se o tom nebavili, protože ona ví, že to nedělám proto, abych byl ministr.
Od začátku kauzy Promopro naznačujete, že může jít o mstu za to, že jste někomu šlápnul na kuří oko. Teď už to mají v rukou kriminalisté. Těm věříte?
Tak… jako člen vlády tu důvěru mít musím. Nic jiného si nepřipouštím.
Vycházím z toho, že když podle vás je tady někdo schopen zdiskreditovat politika, tak proč ne rovnou zavřít?
Podívejte, jediná možnost, jak se něčemu takovému bránit, pokud je to ve hře, je neuhnout a jít si za svým.
Ale možná rizika vás napadají?
Jsem ministr obrany a v tom vojenství je hrozba silou jen pokusem odradit, zastrašit. Jediná možnost je nenechat si to líbit.
Řekl jste, že se politické zodpovědnosti v tomto případě nezbavujete. Jak se to projeví, až bude případ vyšetřen?
Nevím. Z vlády jsem odešel 8. května 2009 poté, co byla vláda uprostřed předsednictví sesazena. Čili jsem ani neměl možnost vidět nějaké závěrečné vyúčtování. Média přinesla řadu nepravdivých údajů o tom, že jsem se podílel na zakázce nejprve za sedm set sedmdesát milionů, posléze za čtyři sta sedmdesát milionů. Tak jsem si nechal předložit, kolik doopravdy Úřad vlády firmě Promopro vyplatil v době, kdy jsem tam byl. Do 8. května bylo proplaceno celkem 283 milionů.
Prokáže-li se, že vaši tehdejší podřízení se aktivně podíleli na uzavření smlouvy s Promoprem, která nebyla v pořádku, co uděláte?
Pokud by se ukázalo, že došlo k postupu v rozporu se zákonem a byly mým selháním způsobeny škody, umím z toho vyvodit odpovědnost. Ale dosud létaly ve vzduchu hausnumera a je vážně potřeba to vyšetřit.
Kdyby selhali vaši podřízení, bylo by to vaše selhání?
Zvažoval bych míru selhání. Byla to mega akce a u každé takové může dojít k různým dílčím, drobným chybám. Ale pokud by to bylo selhání takového charakteru, o kterém se od minulého týdne píše, pak samozřejmě ano.
Co ano?
Pokud by se prokázala zpronevěra státních prostředků v objemu, o kterém se píše, samozřejmě jsem připraven rezignovat.
Teď, když jste si byl nucen celý případ pečlivě nastudovat, jaký pocit máte z role svých tehdejších podřízených?
Systém byl tehdy tak nastaven, že neodpovídali mně a já neměl možnost je v tomto kontrolovat, pokud jde o nakládání s finančními prostředky. Takto to bylo na Úřadě vlády nastaveno.
Co to je za panoptikální systém řízení tohoto státu, neexistují-li jasné dokumenty o tom, kdo za co odpovídá?
Ale my to víme. Ti, kdo jsou pod různými věcmi podepsáni, ti jsou zodpovědní za to, co podepsali.
Takže ministr nenese zodpovědnost za to, co se mu děje v resortu, když to nepodepsal?
To neříkám. Odpovědnost politika je pochopitelně širší. Pokud řídíte úřad a v tom úřadě se ztratí veliké částky a ukáže se, že lidé, které jste si sama vybrala, kradou či jsou totálně neschopní, pak samozřejmě za to jako manažer zodpovědnost nesete.
Nejsem příliš blíž pochopení toho, jak panoptikálně bylo řízeno čerpání peněz na naše evropské předsednictví.
Nevím, jestli panoptikálně. Z čeho soudíte?
Například z toho, že dva premiéři se ani neshodli na tom, jakou jste vlastně nesl odpovědnost. V tom, že Úřad vlády se odvolává při svém rozhodování na vás a vy to házíte na ně. V tom, že jste měl podřízené, které jste neměl možnost kontrolovat.Jako občan, s jehož penězi takto nakládáte, tomu nerozumím.
Ale tak to je. Já se teď nechci… takhle je to na mnoha úřadech, proto je v čele Úřadu vlády vedoucí Úřadu vlády, který nese přímou zodpovědnost, pokud jde o hospodaření toho úřadu. Já jsem byl místopředseda vlády, který měl zodpovědnost za koordinaci příprav. Neměl jsem žádné ministerstvo.
Měl jste nějaké podřízené?
Po pracovněprávní stránce to nebyli mí podřízení. Podléhali schválení aparátu vlády.
A kvůli tomu to nebyli vaši podřízení?
No… metodicky jsem řadu z nich řídil. Měl jsem koordinační roli. Ale fakticky byli podřízení Úřadu vlády. Podívejte se na premiéra – Úřad vlády pracuje pro něj, ale lidé se odpovídají šéfovi Úřadu vlády. A já jsem byl vicepremiér.
Máte v ruce dokumenty, které dokládají, že za smlouvy a finance v době předsednictví zodpovídá šéf Úřadu vlády?
Tu otázku si musíte klást jinak. Pod každou smlouvou a fakturou je nějaký podpis.
To by každý na Úřadu vlády mohl podepisovat smlouvy, za které by si ručil.
To není pravda. Vždycky tam byla pravidla, že od určité částky výš to mohou podepisovat jen konkrétní lidé. Předpokládám, že je to v organizačním řádu, v různých zmocněních, která jsou za tím účelem vydávána.
To je dobře, že je to v písemné formě – protože vy jste prohlásil, že si šéf Úřadu vlády vymínil, že smlouvy bude schvalovat on a jeho ekonomičtí poradci a náměstkové. On si nic nevymínil, bylo to tak podle pravidel, je to tak?
Říkal jsem, že když jsem nastoupil, ptal jsem se jako člověk zvyklý nést zodpovědnost, proč nejsem v té schvalovací proceduře, pokud jde o základní rozhodování kolem velkých smluv. Proč jsem postaven mimo ten systém. Šéf Úřadu vlády mi sdělil, že místopředseda vlády za to nenese přímou odpovědnost a je mimo ten systém. Takže když si vezmete onu diskutovanou smlouvu s Promoprem, je tam podepsán šéf Úřadu vlády, jeho čtyři podřízení a taky tři lidé z týmu, který připravoval předsednictví a kteří metodicky patřili pode mě.
To je hezká kolektivní odpovědnost.
Není, to je odpovědnost zcela konkrétní zcela konkrétních lidí.
Myslím kolektivní v tom smyslu, že část těch lidí je od pana Nováka, druhá část od vás. Ti lidé, kteří vám metodicky podléhali, solili podpisy pod důležité dokumenty a nic vám o tom neřekli?
O řadě detailů jsem skutečně informován nebyl. Na to ani nebyl čas. Ale o klíčových věcech jsem samozřejmě povědomí měl.
A nepřipadalo vám na těch klíčových věcech nic divného? Třeba proč není výběrové řízení? Proč se má firmě poukázat sto milionů dřív, než něco předvede?
O tom, že měly být poukázány nějaké peníze předem, mi není a nebylo nic známo. Na diskusi o výběrovém řízení si moc dobře vzpomínám. Lidé z Úřadu vlády včetně mého týmu několik měsíců probírali možnosti. Od tendru bylo upuštěno s ohledem na fakt, že Promopro má dlouhodobě pronajaty základní rozvody a techniku v KCP. A zadruhé: není možné vyhlásit výběrové řízení, když nevíte, kolik těch akcí nakonec bude.
Takže vy na té smlouvě ani teď, když ji máte podrobně nastudovanou, nevidíte nic divného?
Na té smlouvě nevidím nic nestandardního. Prostě rámcová smlouva, která byla sjednána v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Myslím, že to celé je bouře ve sklenici vody.
Jste si absolutně jist, že jste šéfovi úřadu podpis smlouvy s Promoprem nikdy nedoporučil, jak tvrdí on?
Nechci nic zamlčovat, ale já si na nic takového opravdu nevzpomínám. Toto se odehrávalo před dvěma lety. Ani jsem to doporučit nemohl, protože jsem ji v té době neznal.
Co si myslíte o panu náměstkovi z MF Bartákovi, který je teď na dlouhodobé dovolené a seděl na vaší židli ministra obrany před vámi?
Nechci se k němu vyjadřovat.
Nedávno mne bombardoval esemeskami, že pod vámi nikdy pracovat nechtěl a ani by nepracoval. Řekl vám to někdy?
Projevil zájem mi dělat prvního náměstka se zodpovědností za vše a já jsem měl jiný názor.
Co k němu cítíte?
Není důležité, co politik cítí. Důležité je změnit poměry na ministerstvu obrany, vytvořit tam systém pro nakládání s majetkem a pro zadávání veřejných zakázek. Ostatní je politický folklor.
Někdy hodně nebezpečný folklor, že?
Jako vždy, když se bojuje o moc.
Alexandr Vondra
Narodil se 17. srpna 1961. V roce 1984 vystudoval geografii na Přírodovědecké fakultě UK. V roce 1987 podepsal Chartu 77. Je jedním z autorů petice Několik vět. V únoru 1989 byl odsouzen k dvouměsíčnímu vězení. V Listopadu spoluzakládal OF. V letech 1992 až 1997 byl prvním náměstkem ministra zahraničních věcí, v letech 1997 až 2001 velvyslancem v USA. Několik měsíců v roce 2006 působil ve funkci ministra zahraničních věcí a až do května 2009 zastával post místopředsedy vlády pro evropské záležitosti. Od roku 2006 působí jako senátor za Litoměřicko, od července 2010 zastává ve vládě Petra Nečase post ministra obrany. S manželkou Martinou mají tři děti.
(Autor: Barbora Tachecí)