Mezinárodní konference
EU v objetí regulace: co bude následovat?
vystoupení A. Vondry, místopředsedy vlády pro evropské záležitosti
Vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové,
před téměř sto lety psal Franz Kafka v Praze o lhostejnosti státu, o bezmoci člověka tváří v tvář všemocnému, všeobjímajícímu a od reality odtrženému úřadu. Dnes se na mé pozvání v Praze sešli zástupci zemí, kterým zvláště záleží na tom, aby kafkovské pojetí administrativy – tentokrát v „evropském“ kabátě – bylo fikcí, spíše než blízkou realitou. Podepsali jsme společnou deklaraci, která stvrzuje naše odhodlání spolupracovat při prosazování better regulation doma i v EU. Jsem velmi rád, že mohu při této příležitosti zahájit konferenci, na které budeme diskutovat o tom, kudy se má Evropská unie v oblasti regulace ubírat.
Naším cílem není anarchie. Víme, že regulace je nedílnou součástí dnešní společnosti. Moderní stát by jen těžko fungoval bez ní – právo reguluje lidské vztahy takřka ve všech oblastech našeho života, je prostředkem k dosahování cílů našich politik na místní, vnitrostátní i mezinárodní úrovni.
Avšak nepromyšlená, nepřiměřená, ze řetězu demokratické kontroly utržená regulace však může mít dopady přesně opačné, než chceme. Se stále rychleji se měnící společností se musíme stále častěji ptát: udržuje regulace krok s dobou? Nepřekrývají se úpravy, které se vyvinuly v různých časových etapách? Nestala se úprava drahou nebo kontraproduktivní? Neexistují alternativní metody, např. informační kampaně, daňové nástroje,samoregulace, atd., kterými lze dosáhnout stejných výsledků, jako regulací, avšak s nižšími náklady? Tyto otázky si musíme klást jednak doma, ale také na evropské úrovni.
Hlavním cílem evropské regulace je zajistit fungování jednotného trhu – jejím smyslem je především odstraňovat překážky 4 základních svobod (např. nahradit 27 národních legislativních úprav jednou společnou a tím zjednodušit přeshraniční obchod). Náklady regulace nesmí převýšit přidanou hodnotu jednotné evropské úpravy. V éře globalizace, kdy je konkurenceschopnost Evropy ohrožena nastupujícími ekonomickými obry v Asii, je zvláště důležité neztratit tento cíl z očí.
Co pro to můžeme udělat?
Česká republika zařadila better regulation mezi priority svého předsednictví EU v roce 2009. Z celé řady opatření, které je možné ke zlepšování regulatorního prostředí učinit, bych rád zmínil 3, které považuji za zvláště důležité:
1) Chceme zkvalitnit dopadové studie k připravované legislativě EU
– Kvalitní dopadové studie jsou hlavním vodítkem pro správné politické rozhodování. Podle studie britské společnosti the Evaluation Partnership Ltd z r. 2007 impact assessmenty v současné podobě často nesplňují svůj základní cíl – nejsou objektivní, nenavrhují alternativy, nevycházejí z kvalitních dat, málo kvantifikují, vyhodnocují často nedůležité dopady… Tragické následky to má např. v případech, jako je klimatický balíček. Stoprocentně tu platí, že špatná dopadová studie je horší než žádná.
Nástroj:
o V současné době je projednávána novela „guidelines“ pro hodnocení dopadů legislativy EU, která bude schválena do léta 2008
V koalici spřízněných zemí (UK, DK, SE, NL, DE, PL a ČR) se proto zasazujeme o to, aby:
• hodnocení dopadů bylo prováděno na co nejširším počtu materiálů Komise
• aby všechny materiály byly včas a řádně konzultovány, a to včetně zprávy o vyhodnocení dopadů
• aby ve vyhodnocení dopadů bylo více využito kvantitativních údajů
• aby se více pracovalo s údaji z členských států
• aby bylo možno vynutit dodržování Pokynů k impact assessment (podpis komisaře pod dopadovou stuidi)
2) Chceme klást ještě větší důraz na snižování administrativní zátěže malých a středních podniků
Malé a střední podniky jsou páteří ekonomiky. V ČR představují 99,8% všech podniků, zaměstnávají 62% všech ekonomicky aktivních osob, podílejí se 33% na českém HDP. Podobná čísla platí i napříč EU.
Zároveň platí, že MSP jsou mnohem zranitelnější vůči administrativní zátěži, která tvoří větší proporci jejich nákladů. Také mají menší kapacity na zpracování a analýzu informací, které se týkají jejich každodenního podnikatelského života, jakož i na prosazování svých zájmů.
Nástroj:
o Small business Act – v současné sobě probíhá konzultační proces k legislativnímu návrhu, který bude představen v červnu 2008 a měl by formou jisté „pozitivní diskriminace“:
• zlepšit přístup MSP na trhy (resp. k veřejným zakázkám)
• posílit jejich inovační schopnosti
• snížit jejich administrativní zátěž a zvýšit jejich informovanost
= Napříč evropskými politikami by měl být uplatňován princip „Think small first“
o Uvolnění přetrvávajících bariér volného pohybu pracovníků a služeb. Na tomto místě bych rád zdůraznil, že MSP z nově přistoupivších zemí se potýkají ještě s dodatečnou překážkou své konkurenceschopnosti – s přechodnými obdobími. Je politickou odpovědností elit v zemích, které tato období ještě zachovávají, aby prokázaly na jaře 2009, kdy se bude jednat o dalším prodlužování, že to myslí se zvyšováním konkurenceschopnosti Evropy skutečně vážně.
3) jedním z hlavních předpokladů pro zlepšení regulace je také zkvalitňování státní správy. Mají-li zvláště nové členské země EU obstát a zajistit svým podnikům kvalitní regulatorní prostředí, je třeba výrazně investovat do profesionalizace státní správy, která bude navrhovat kvalitní a kvalifikované předpisy.
Vážené dámy, vážení pánové, toto zdaleka není vyčerpávající výčet. Na programu CZ PRES bude v roce 2009 celá řada iniciativ v oblasti better regulation, ať už 3. strategický přezkum lepší regulace, či realizace programu na zjednodušování právních předpisů EU. Věřím, že ve spolupráci s like-minded zeměmi se nám podaří tuto agendu posunout o další kus vpřed. Považuji totiž za zcela zásadní, abychom posílili naši věrohodnost u businessu tím, že splníme velkorysé sliby, které mu již řadu let dáváme
Děkuji za pozornost.
Pro případ potřeby do diskuse: achievements české vlády
a. novelizace živnostenského zákona (účinnost od července 08)
i. 1 živnost místo 125
ii. úspora 63% admin. poplatků, tj.125 mil Kč
iii. snížení počtu kontrol u podnikatelů
iv. zjednodušení registračního formuláře
v. ruší se místní příslušnost živnostenských úřadů (podnikatel může kamkoli)
vi. dostupnější pobídky pro investice
vii. zrušení registračních pokladen
b. zavedení povinnosti úplného vyhodnocování dopadů nově předkládaných legislativních návrhů z hlediska administrativní zátěže (RIA – regulatory impact assessment)
c. přijetí závazku snížit administrativní zátěže podnikatelů do roku 2010 minimálně o 20% 30. 4. 2008 vláda přijala Plán snižování administrativní zátěže podnikatelů, který pítá se
i. zrušením 104 a omezením 102 z celkem 998 informačních povinností, které ukladá 6 nejnáročnějších resortů (MF, MPSV, MZd,MZe, MŽP, MPO)
ii. což přinese úsporu podnikatelům 16,7 mld Kč/rok
d. vytváření jednotných kontaktních míst veřejné správy Czech POINT