Fabrika jako fenomén krajiny
Představit fabriku jako fenomén naší kulturní krajiny, jako industriálního živoucího obra a zejména jako přirozenou součást našeho moderního světa. To je cílem severočeského projektu Fabrica Bohemica. Autorem je mostecký fotograf Jan Hodač, který v úterý večer zahájil v Praze na Václavském náměstí v prvním patře knihkupectví Academia stejnojmennou výstavu velkoformátových fotografií. Záštitu nad akcí převzal senátor za Litoměřicko Alexandr Vondra. Prvním detailně fotografovaným objektem, kterým autor odstartoval projekt, je totiž lovosická firma Glanzstoff Bohemia, v České republice jediný výrobce kordových vláken.
Kouř z komínů při západu slunce, pole plné kvetoucích máků, za nimiž se tyčí obří továrna. Továrna, kterou jako krajka lemuje v těsné blízkosti se linoucí Labe. Jednoduše řečeno, průmyslový komplex snoubící se s krásnou krajinou. „Nikdy bych nevěřil, že se průmyslový podnik dá zachytit takto nádherným pohledem,“ zhodnotil výsledek více než půlročního snažení fotografa Jana Hodače jednatel firmy Glanzstoff Bohemia Milan Grmela.
Ambice Jana Hodače jsou však mnohem vyšší. Vzhledem k tomu, že projekt Fabrica Bohemica vzniká ve spolupráci se stálým zastoupením Ústeckého kraje v Bruselu, rád by výstavu prezentoval právě v Bruselu. Podporu mu přislíbil náměstek hejtmana Petr Fiala. „Ústecký kraj je nejrozmanitější z celé České republiky. Je třeba ho prezentovat z různých úhlů pohledu,“ konstatoval Petr Fiala.