Seminář Centra pro ekonomiku a politiku

Na semináři Centra pro ekonomiku a politiku na téma „Česko-německá deklarace – deset let poté“, na pozvání prezidenta republiky Václava Klause vystoupili, Alexandr Vondra – místopředseda vlády pro evropské záležitosti, Helmut Elfenkämper – velvyslanec Spolkové republiky Německo v ČR, Eva Hahnová – historička, Václav Houžvička – Sociologický ústav Akademie věd ČR a Michal Petřík – poradce prezidenta České republiky. Moderátorem semináře by prezident Václav Klaus.

Česko-německá deklarace, od jejíhož podpisu minulou neděli uplynulo deset let, byla vyjednána s vědomím, že s minulostí již nic udělat nelze, a volila proto vyvážená slova, nikoliv politické pozérství.
V debatě o deklaraci v pražském Autoklubu to včera řekl prezident Václav Klaus, který klíčový dokument česko-německých vztahů v roce 1997 coby premiér se svým německým protějškem Kohlem podepsal. Klaus také zdůraznil, že význam deklarace členství v EU nijak nezmenšuje. „Členství v Unii vzájemné pocity křivd totiž neřeší,“ prohlásil.
Tehdejší šéf vyjednávač deklarace Alexandr Vondra dodal, že dokument historický problém neuzavřel, ale odsunul na akademickou půdu a do neziskových organizací.

Podle Alexandra Vondry Česko-německá deklarace není „Mnichovskou dohodu“ na úkor sudetských Němců, jak se domnívají někteří čeští komentátoři, kteří by bývali spíše prosazovali dohodu mezi Prahou a Mnichovem, místo dohody mezi Prahou a Berlínem (resp. tehdy Bonnem). Česko-německá deklarace je podle něho kompromisem, který však v historickém kontextu splnil svůj účel. Zřetelným výsledkem deset let starých jednání je poznání, že debaty o rozdílných názorech na minulost jsou možné, ale nebudou ani jednou stranou vznášeny k soudům a mezinárodním jednáním.

Na závěr svého příspěvku poznamenal, že Česko-německá deklarace nevyřešila všechny historické problémy a křivdy, ale vyřešila mezinárodní kontext, ve kterém se oba státy pohybují. Svůj příspěvek zakončil slovy Hanse Dietricha Genchera „buď máme společnou budoucnost, nebo vůbec žádnou“.

CEP I.

CEP II.

CEP III.

CEP IV.