9.10.2006 Litoměřice, panelová diskuse:„Zahrada Čech“ srdcem Evropy?

Krajina kolem Českého středohoří, nazývaná také Zahradou Čech má potenciál stát se jednou z nejžádanějších turistických oblastí v České republice, opakovaně zaznělo na pondělní – v pořadí již čtvrté – debatě, kterou jsem uspořádal pod záštitou  Nadačního fondu Kalich. Tentokrát jsem si na pomoc přizval ministra pro místní rozvoj Petra Gandaloviče, senátora a zároveň zkušeného podnikatele v oblasti cestovního ruchu Karla Schwarzenberga, náměstka ministra zahraničí a bývalého ředitele agentury CzechTourism Davida Gladiše, ředitele Lázně Mšené Františka Ocha a výkonnou ředitelku Svazu cestovního ruchu Deliteus Renatu Sazečkovou. Živou a podnětnou diskuse v nabitém sále hotelu Salva Guarda uvedl a o své bohaté zkušenosti se podělil majitel hotelu a známý litoměřický malíř Jan Grimm. Jsem rád, že pozvání přijalo na devadesát starostů obcí a podnikatelů v oblasti cestovního ruchu z celého regionu.

Zahraniční turisté, kteří přijedou navštívit Prahu a chtějí si udělat alespoň jednodenní výlet mimo hlavní město, se raději trmácejí přes dvě hodiny do Českého Krumlova, i když tady z Prahy mohou být za 40 minut. Proč tomu tak je a jak je dostat do našeho regionu?  Jak může region nabitý historickými památkami a významnými místy (m.j. Říp, rodiště Přemysla Oráče Stadice, Litoměřice, Terezín…) a zároveň unikátními přírodními památkami zvýšit svou atraktivitu pro turisty z ostatních částí ČR i ze zahraničí?

Bývalý ředitel agentury CzechTourism David Gladiš pohovořil o možnostech propagace regionu a o svých zkušenostech v této oblasti. Samotná propagace však evidentně není jedinou bariérou pro zvýšení atraktivity našeho kraje. „Sebelepší propagace cestovního ruchu nikdy nebude fungovat, pokud se na to neváže rozvojem podnikání v této oblasti. A bez podpory podnikání rozvoj cestovního ruchu nikdy nebude fungovat“, zdůraznil Petr Gandalovič.

Za velký problém v této souvislosti označil F. Och neochotu místních podnikat. V důsledku toho např. lázeňští hosté postrádají nabídku doplňkových služeb (půjčovny kol, jízdárny, restaurace…). „Nikdo ze spádových obcí nenabízí možnost krátkodobého ubytování ve svých domácnostech, v zahraničí najdete cedulky „zimmer frei“ i v těch nejzapadlejších vesnicích“, popsal své zkušenosti František Och.

Podle Davida Gladiše má obrovský potenciál jako zdroj turistů Praha, a to zejména pokud jde o jednodenní a víkendové výlety, „jednoznačně je třeba zaměřit se více na Prahu.“ Potenciál vidí D. Gladiš zejména v rozšíření nabídky pro rodiny s dětmi (podle průzkumu agentury CzechTourism z loňského roku přijíždí do regionu jen 13% turistů s dětmi). Jedním z nejzajímavějších témat by v tomto směru mohla být tzv. venkovská turistika (farmy s koňmi) či pěstování vína. D. Gladiš považuje za velkou chybu, že „v současnosti jezdí víc Pražanů na vinobraní na Jižní Moravu než na blízké Litoměřicko“. V tomto směru s Gladišem souhlasil i F.Och: podle něj významně roste skupina českých turistů, kteří mají zájem o nadstandardní služby. Podle jeho zkušeností utratí v Lázních Mšené průměrný český turista až o 30% více než průměrný německý turista.

Nedostatečně aktivní přístup ze strany místních kritizovala i R.Sazečková. Uvedla, že mnoho podnikatelů má obavy z finančních kontrol, které by následovaly poté, co by využili evropské či státní dotace.  Budoucnost podle jejích slov patří ekoagroturistice, vinařské turistice, vodní turistice, církevní turistice. R. Sazečková uvedla, že Deliteus (svaz cest. Ruchu pro Děčín, Litoměřice, Teplice, Ústí n.L.) získá podporu SROP na vznik destinační agentury, která by dala „trade mark“ Zahradě Čech a propagovala ji doma i v zahraničí.

V diskusi vystoupilo mnoho starostů i místních podnikatelů, kritizovali zejména neochotu ze strany státu podporovat aktivity v regionu. Za všechny uveďme názor  radního Ústeckého kraje Antonína Terbera: „CzechTourism nedělá nic pro propagaci krajů. Praha je všude upřednostňovaná a tažená dopředu.“

Doufám, že zkušenosti, názory a často i velmi kritické připomínky, které v debatě zazněly, budou podnětné pro všechny, kdo se chtějí aktivně zasadit o zvýšení turistického potenciálu našeho kraje. Doufám také, že na debatu brzy navážeme další akcí. Stejně tak doufám, že se Zahrada Čech brzy stane stejně módní záležitostí, jako je dnes rakouské Wachau, italské Toskánsko či francouzská Bretaň. Můžeme k tomu přispět všichni.